Vi skulle lave et forsøg, som hedder sølvspejlet, Som går ud
på at man skaber det der hedder et sølvspejl. Dette sølvspejl bliver skabt, når
sølvet i sølvnitrat, binder sig til inder siden af reagens glasset så man for
noget der ligner et spejl.
Med denne rapport har vi forsøgt at kombinere videnskaben
fra kemi, med en blanding af formidlinger fra kommunikation og IT.
Her er en
lille film som kort forklarer forsøget vi skal til at lave.
Pas på dig selv!
Til i forsøg
er dette er der vigtigt at man har styr på sikkerheden, for vi arbejder med
mange forskellige stoffer, hvor nogle stoffer er farlige. Men hvad er det
første vi kan gøre for at beskytte os selv. Vi kan taget det nødvendige
sikkerhedsudstyr som, hansker, beskyttelsesbriller og kittel. Så er vi sikker
på at vi ikke at vi ikke for noget på os. Tænd også lige for ventilation, så
man ikke står og indånder alverdens dampe. Men hvad gør vi hvis vi for disse
stoffer på os? Dette kommer stærkt an på viklet stof du har fået på dig.
Hvis der er
en af følende stoffer der kommer på ens hud skal man med det samme kontakte en
læge. 0,1M Sølvnitrat, 2M
natriumhydroxid, 2M ammoniakvand, Citronsyre og især Formaldehyd da den er stærk
kræftfremkaldende. Husk dog at du skal have etiketten med til lægen hvis du har
muligheden for det.
Men hvor
gemmer man sådan nogle stoffer i henne? Der er mange forskellige stoffer man
kan opbevare i hjemmet. Men man skal ikke have disse vis man ikke har styr på
hvad man laver. For et eksempel brugte vi 0,1M sølvnitrat. Dette stof skal ikke
opbevares sammen med tøj eller brandbare materialer. Mens Acetone som vi også brugte ikke må
opbevare væk fra noget som kan lave ild, gnister og andet der kan sætte ild.
Nok fælles for alle disse stoffer som der brugt til dette forsøg er at det skal
være opbevares uden for børn rækkevide.
Hvis jeg
skal stille nogen regler op som, skal holde ens sikkerhed i top under forsøget
så skal den første være. Husk briller, hansker og kittel. Den anden ville være,
husk godt med udsugning. Den tredje skulle være at, man skal have styr på hvad
man laver så læs vejledninger godt. Den sidste ville nok blive at man skal
opføre sig roligt i laboratoriet, det er ikke en legeplads!
Hvis man
følger disse regler igennem dette forsøg, så skal man nok komme igennem det
uden der sker noget som, ikke skulle
være sket.
Og her er så det vi filmede i laboratoriet, da ve rent
faktisk lavede forsøget.
Problemer med forsøget
Vi fik stillet 4 stoffer foran os, markeret A, B, C og D og
vi skulle derefter ved hjælp af 2,4-dinitrophenylhydrazid og Tollen’s test
afgøre om stofferne var et aldehyd en keton eller en helt tredje ting.
Desværre kunne vi ikke få vores forsøg til at lykkedes, da
der i stedet for et sølvspejl, blev skabt det der lignede en lille æggeblomme
på bunden af reagensglasset. Hvorfor denne lille ting blev skabt, vides det
ikke, men på grund af forsøget slog fejl, har vi ikke kunne besvare alle
spørgsmål til efterbehandlingen.
Vi nåede dog at finde ud af at A og B reagerede positivt med
2,4-dinitrophenylhydrazin, hvilket betød at A og B enten er et aldehyd eller en
keton, mens C og D var ingen af delene.
Vi kan dog se på deres strukturformler at det kun er butan-2-on der er en keton. Der er derfor sket en fejl i forsøget da formaldehyd og 2,4-dinitrophenylhydrazin.
Citronsyre:
Glucose oplsøning:
Butan-2-on:
Formaldehyd:
Det kan ses at det kun er butan-2-on der har en carbongruppe (med en dobbeltbinding til et Oxygenatom), der ikke er bundet til et hydrogenatom.
Men hvordan virker det?
Det er kun aldehyder der kan lave en positiv reaktion i
Tollen’s test, fordi aldehyder oxiderer til en carboxylsyre. Grunden til at aldehyder
er nemmere at oxidere, er at de har et hydrogenatom bundet til C=O bindingen. I
en keton skal C’et i C=O gruppen bindes til to carbongrupper. Det er
Hydrogenatomet i aldehyden, der gør det muligt for den at oxidere.
Vi skulle altså bruge 2,4-dinitrophenylhydrazin og Tollen's test, for at finde ud af om en række stoffer var en aldehyd eller en keton. Vores forsøg slog dog fejl, så vi kunne ikke på vores forsøg se hvilke stoffer er aldehyder og ketoner. Vi fik dog oplyst hvilke stoffer vi arbejde med og kunne derfor finde ud af hvad de forskellige stoffer var.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar